4 månader har passerat

Igår passerade jag 4 månader. Magen putar och det känns helt underbart fantastiskt! Idag invigde jag mina mammajeans som är superbekväma. Jag, Lars, mamma o Isabelle var och tittade på ett hus tidigare under förmiddagen. Inte av anledningen att vi vill köpa utan bara för skojs skull eftersom huset ligger i närheten av vårt, har i princip samma form och struktur och byggt på samma årtal - men, det var renoverat. Det var HUR MYCKET FOLK SOM HELST på visningen. Gatan var fylld flera hundra meter med bilar. Känns bra med tanke på att värdet på vårt hus också måste vara högt. Fick en kommentar på husvisningen av en bekant som frågade vilken vecka jag är i... Nu ser folk! Härligt!

Har träffat en hel del blivande mammor, som säger sig må så fruktansvärt dåligt, och då är det nästan lite jobbigt att berätta hur bra man mår. Senaste veckorna har jag känt mig på prima humör, illamåendet finns knappt längre men störs ibland av hemska andedräkter och viss matos (dock väldigt sällan om man jämför med hur det var i början)... Känner mig glad, pigg och på ett sprudlande humör! Nätterna kantas av vackra drömmar. Varje natt de senaste nätterna har bebisen varit huvudpersonen...

Jag kan laga mat utan att må illa vilket känns toppen!!! Har även börjat att äta viss fisk, och det funkar!

Längtar efter att få känna sparkarna. Ibland tycker man att man känner ngt men det är nog mest gaser o så...

Jag har gått upp cirka 3 kg i vikt från första början. Fostret får nu, denna vecka, underhudsfett under huden som vid förlossningen kommer att utgöra mellan 2 och 6 % av deras totala vikt. Detta kommer att hjälpa barnet att reglera sin kroppstemperatur när de föds. Den första avföringen (mekoniet) samlas upp i tarmen. Fostret väger nu ungefär 100 gram dvs har fördubblat sin vikt på två veckor och är 12 cm i sitthöjd. Fostret är nu stort som en kupad hand ungefär. Nu väger barnet mer än moderkakan.

Det tar bara en halv minut för blodet att pumpas från barnets hjärta till moderkakan och tillbaka igen. I fjärde månaden uppgår den blodmängd som passerar moderkakan redan till cirka 27,5 liter om dagen. I slutet av graviditeten passerar 330 liter blod genom moderkakan var dag.

Höga ljud utifrån kan få barnet till att röra sig. JAHAPP! Då var det bara att be Lars sjunga för bebisen ikväll!!!!!!

Imorrn börjat jobbet, vilket känns tungt... Men det enda jag längtar efter just nu är ultraljudet om några veckor... 3:e september slår det till!!!!! HÄRLIGT!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej älskling!

Vad vackert du skriver, man kan nästan känna i magen hur det var.

puss och kram,

älskar dig så mycket!

2009-08-17 @ 15:06:16
Postat av: Isabelle

Åh <3

2009-08-17 @ 21:04:29
URL: http://isabellehed.blogg.se/
Postat av: isabelle

taack <3 neej du är fin <3 kram kram kram kram :D

2009-08-17 @ 21:59:40
URL: http://isabellehed.blogg.se/
Postat av: Elvira

Hej hej! Vad kul att ni ska ha en bebis! =D Lycka till med allting!

Kram!

2009-08-18 @ 20:29:45
Postat av: Sara

Sjunger din kille med? Min sjunger för jämnan. Är en riktig musikalisk kille, spelar gitarr och sjunger. Så mysigt!

2009-09-06 @ 21:00:54
URL: http://ullna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0