Tillväxtultraljud

Idag i vecka 33, närmare bestämt i vecka 32 + 3, var vi på Ultragyn på Odenplan och gjorde vårt tillväxtultraljud, som jag faktiskt har varit lite orolig över de senaste dagarna. Vi möttes av en supertrevlig och kompetent barnmorska som visade oss in i det mörka rummet där det även stod en röntgenläkare... När läkaren stod där kändes det här ju väldigt "allvarligt" eller hur man nu skall kalla det och mitt hjärta slog ganska fort...

Vad vacker vår tös är, så underbart att se henne så där på bild igen. Hon ligger fortfarande i säte med huvudet under mitt högra revben och fötterna i ansiktet, som en ihopfälld kniv, precis som vid de tre senaste ultraljuden. Hon verkar trivas i den positionen eller så blir hon bara ruggigt förbannad när ultraljudsstaven kommer där på magen och stör henne... Kanske en blyg rackare?! haha vem vet. Hur som helst så började barnmorskan direkt mäta bebbens huvudmått, bukmått, lårbensmått osv. BM kollade att hjärtat slog som det skulle och att hjärnan var utan anmärkning. Att blodflödet i navelsträngen var normalt, kollade de också. Man kunde hela tiden konstatera att allt såg bra ut. Enligt beräkningarna är hennes vikt nu 1762 g och hon följer sin viktkurva som hon ska, fortfarande - 14,7% men detta är ingenting onormalt. Vi blev så lättade när allting konstaterades vara normalt och bra!

Nu är vårt hopp att hon själv kommer ändra läge i magen och lägga huvudet nedåt. För jag vill inte att hon skall behöva vara med om något sånt där otäckt vändningsförsök...


Kommentarer
Postat av: Anonym

NEJ INGET VÄNDNINGSFÖRSÖK! Min väninnas arbetskollega gjorde ett och bebisen dog!!!!! Har även hört att dom ibland bryter axlar, nyckelben och i värsta fall nacken! Det kan vara MYCKET riskabelt med vändningsförsök!!! Bebisen kan bli stressad av det och moderkakan kan lossna plus att navelsträngen kan hamna tokigt! Låt istället bebisen bestämma själv eller låt dom i värsta fall göra ett snitt! LYCKA TILL med goaste lilla tösen!

2009-12-07 @ 20:23:33
Postat av: saran

men jisses, vilken skräckpropaganda här ovan. de skulle ju inte försöka vända om det fanns en rimlig risk att skada lillbäbisen.

men jag förstår att det känns läskigt ändå. det hade jag också tyckt!

2009-12-08 @ 00:15:09
URL: http://saratrorhonvet.blogg.se/
Postat av: Majsan

Ja snacka om skrämselpropaganda... talade med min BM idag med 20 års erfarenhet som barnmorska, som sa att hon aldrig hade hört talas om brutna ben....

2009-12-09 @ 23:34:15
URL: http://gravidamajsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0