Vecka 34 + 0

"Fram till nu skulle man ha försökt stoppa eller uppskjuta förlossningen med medicin om den hade gått igång. Men nu har barnet blivit så stort och utvecklats att det skulle kunna klara sig om det skulle födas, även om det fortfarande skulle behöva stanna ett tag på nyföddhetsavdelningen - inte minst därför att det fortfarande bara har ett tunt fettlager och därmed skulle ha svårt att hålla värmen. En del barn som föds nu behöver också hjälp med att äta och att andas. Inne i magen börjar det bli trångt fast fortfarande finns det plats att slå en kullerbytta. Många barn kommer på att vända sig neråt och när det har vänt huvudet ner vid den här tidpunkten blir det oftast liggande i den ställningen. Ingen vet säkert varför barnet placerar huvudet i moderns bäcken. Det finns flera teorier. En av dem går ut på att huvudet söker sig neråt eftersom det är förhållandevis tungt. En annan teori är att huvud och bäcken passar ihop som handen i handsken, så att huvudet närmast blir fångat av bäckenet. Rörelserna i magen känns annorlunda nu, nu är rörelserna mer knuffar och puffar. Graviditetsklåda kommer under graviditetens sista månader. Klådan beror på att levern påverkas av gravidieten".

Gick in i vecka 35 idag. Det känns underbart och tiden går sååå fort. Magen växer för varje dag och jag känner mig pigg igen, fylld av energi. Bäckenbesvären är dock väldigt jobbiga. Det är framför allt i lägesändringar som jag får ont, så det bästa är att sitta eller ligga. Benen och fötterna är något svullna och jag har köpt stödstrumpor. Dock i lite för stor storlek, så de gör i princip ingen nytta... Har stickningar i fötterna och får faktiskt ganska ont på mornarna av att böja på fingrarna. Hmmm... Varför?? Har säkert med vätskan och svullnaden att göra. Vaknar på nätterna av hennes sparkar, hon tycker inte om när jag ligger på sidan för då blir det ett himla liv där inne...

Tog en härlig promenad till Täby Centrum för att träffa barnmorskan. Vi hade ett mycket bra samtal. Mitt urinprov var negativt (ingen uvi), och barnmorskan sa att man kan ha besvär som liknar UVI utan att det är det. Barnet kan nämligen sparka nedåt och göra att det känns obehagligt i urinröret. Vi kontrollerade mitt bltr som var 125/65 mmHg (bra). Mitt blodvärde har även gått upp till 111 g/l vilket är bättre än det senast tagna. Så jag ska fortsätta ta 2 järntabletter varje dag... Visserligen får jag ganska ont i magen, men jag känner mig pigg nu och det är mycket viktigare!

Barnmorskan tryckte och klämde på magen och kunde känna att lillan ligger i säte fortfarande och hon sa att chanserna att hon vänder sig nu är MINIMAL, väldigt liten. Vi lyssnade på bebbens hjärtljud efter att hon hade känt på magen och bebisen verkade upprörd efter undersökningen, vilket syntes på hjärtljuden som nu var 152 slag/min. Helt normalt. Har nytt besök hos barnmorskan om 2 veckor och om hon inte har vänt sig rätt då skall vi boka in ett läkarbesök för att diskutera snitt och/eller vändningsförsök. Det lutar mest åt snitt tror jag... Men en läkare kan väl alltid övertala en....

Kommentarer
Postat av: Anna

vem har du som barnmorska på täby mvc?

2010-01-12 @ 13:44:34
URL: http://aaannaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0