Vecka 13 + 1

Hallå där i sommarvärmen,

Har nu gått in i andra trimestern som varar fram till vecka 28. Fortfarande lika trött. Somnar tidigt om kvällarna och sover lääänge.... Men utvilad blir jag! Så fort jag har ätit blir jag dock lika trött igen... Måste nog gå och kolla upp mitt blodvärde?! Kanske blodbrist?

För övrigt mår jag ganska bra. Illamåendet klingade av för ca 2 veckor sedan, men nu börjar det komma smått igen och framför allt triggas det av matos och andra otrevligheter. Måste be min man skölja munnen en extra gång på kvällen för dåliga andedräkter går inte hem hos mig just nu!!!!! Förra veckan hade en i min närhet ätit vitlök och lök och satt bredvid mig precis hela dagen. Fick flera gånger kväljningar och var nästan på väg att säga till personen att gå och köpa tuggummi, men jag vågade aldrig säga till - fegis som jag är... Såååå det stank!!!!

Det finns vissa saker som jag absolut inte kan äta men som jag tyckte om innan graviditeten. Det är; lök, vitlök och fisk. Dessa saker går absolut inte just nu! Jag som absolut älskade lök innan kan inte ens ha en lök bredvid mig eftersom det stinker! Sånt som jag tycker om innefattar; lakrits, choklad och frukt!

I vecka 13 börjar många uppleva att de går in i en lugnare period. Perioden med den största missfallsrisken har passerat. I vecka 13 är kroppslängden omkring 10 cm (huvud/stjärt). Första trimestern är slut och alla vävnader och organ är anlagda. Nu i andra trimestern är det tillväxtspurt och mognad av barnets organ och funktioner som gäller. Andra trimestern varar till och med 28:e graviditetsveckan. Tillväxttakten är mycket hög men avtar efterhand från vecka 22.

Armarna är långa i förhållande till benen. Fingernaglarna börjar växa. Fostret kan röra på fingrarna, och handen kan slutas vid beröring. Fostret lyfter handen mot ansiktet. Gäspar och sträcker på hela kroppen, kan snurra runt och kan reagera på mammas lägesförändringar.

Mysigt!!!!!!!!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0