7 veckor

Går nu in i sjunde veckan. Min livmoder växer; livmodern som var stor som ett hönsägg innan graviditeten är nu lite större än en mandarin. Tröttheten fortsätter och magen spänner och det drar i sidorna. Tröttheten beror på alla de hormoner som produceras i kroppen. Brösten spänner och ömmar. Igår hade jag min första kräkning. Och idag mår jag mer illa än vanligt. Tanken på mat får mig illamående. Matos är ännu värre. Under denna vecka växer bebisen med en enorm hastighet. I början av veckan är bebisen 7-8 mm och i slutet har den nästan fördubblats till 9-15 mm. Fostret väger ungefär 1 g. Bebisens armar och ben är längre nu och har bildat leder när händer och fötter kommer att bildas, och fingrar och tår har redan börjat bildas. Hjärtat har nu bildat två kamrar, hjärnan fortsätter att växa och luftrörskanalerna till lungorna är synliga. Ögonen börjar utveckla pigment, näsan mognar och början till ansikte kan urskiljas. Blindtarmen och mjälten är redan på plats tillsammans med de första anlagen till magsäcken. Fantastiskt! Vår bebis växer! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0