Vecka 27 + 3

27 veckor har gått och jag är inne i 28:e veckan nu! Helt otroligt.

" I vecka 28 väger bebben 1,1 kg och den totala längden är 35 cm. Nu växer hjärnan och börjar forma sina karakterisiska vecklingar. Bebbens öögonbryn och fransar har vanligtvis redan växt fram i den här veckan. Håret på huvudet börjar bli långt. Hela kroppen är täckt med tunt, fjunigt hår som formar små virvlar. Bebisens vikt har ökat sin vikt ca 10 gånger på 11 veckor från 100 g till 1100 g. Bara på de senaste 4 veckorna har hennes vikt fördubblats. Nu växer hon snabbt. I vecka 28 drar många kvinnor en lättnadens suck. Föds bebisen nu har hon stora chanser att klara sig. Man kan ha ökat mellan 7-11 kg i vikt. Bara placentan (moderkakan) väger nästan ett halvt kilo (400 g) just nu. Barn som föds nu har stora chanser att överleva. Överlevnaden är faktiskt 97% nu"

Bebisen rörde sig en hel del igår kväll och jag märker att hon gillar musik och gärna rör sig i takt med musiken. :) Har inte känt av bebbens hicka än, men det komer väl... Jag har en del sura uppstötningar, mår lite illa på eftermiddagarna men det varierar och jag har fått en röd strimma på magen :) Eller hormonsträng som det kallas?! Har börjat få en del bristningar på brösten och jag måste hitta en bra bH, någon som har nåt bra tips??

Efter många om och men gick jag till barnmorskan idag och svininfluensavaccinerade mig. Har blivit så nojig efter all läsning om svininfluensan. Bestämde mig på ett ögonblick idag och tänkte att jag måste få det överstökat nu när jag bestämt mig. Sprang dit direkt efter jobbet och fick sprutan. Hittills inga biverkningar. Kanske lite tung i huvudet...  Hoppas det inte blir mer än så här!

För övrigt är jag ganska trött nu... Tröttheten som fanns i början på graviditeten har börjat komma igen nu. Och fogarna lossar... Har även fått en del sammandragningar som märks av när jag är stressad eller har mycket att göra. Ganska obehagligt faktiskt. Hela livmodern bara drar ihop sig.

Denna vecka ska vi köpa barnvagn och det blir nog en Kronan trots allt... :)


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej gumman!

jag har också varit och vaccinerat mig idag. Vaccinet har inte kommit till Österåker så jag fick gå på Täby Vårdcentral. Satt i kö i 1h och 45 minuter. Så jäkla surt. Nu är det iallafall gjort och vi kan känna oss säkra. Jag har såååå ont i armen nu, den är typ helt död. men inga andra biverkningar ännu. Var på BM idag också och vägde mig (+4kg) sen fick jag mäta magen för första gången, nu är måttet 21 cm :)



Jag vill också köpa barnvagn, va roligt att ni bestämt er. Vi har också bestämt oss nu men vi letar lite fräscha begagnade för den är så dyr. Vi får se om vi får napp, vi har ju lite längre tid än ni kvar.



Nu försvann tiden igen. Vill du ses nästa måndag? Efter du slutat jobbet kanske?



Kram



Ps. ta hand om dig!

2009-11-02 @ 21:36:43
URL: http://ullna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0