Vecka 30 + 2

"Håret på bebisens huvud kan ha blivit ett par centimeter långt. Bebisen, som är omkring 37 centimeter från huvud till häl och väger omkring 1 600 gram, tar upp större delen av din mage. Du kan ha gått upp mellan 9 och 12 kilo eller mer. Många gravida börjar samla vätska i kroppen. Fötter och vader kan svullna. Nu ökar vikten snabbt. Under de sista 12 graviditetsveckorna ökar barnet 200 gram per vecka eller 20-30 gram per dag. Kroppen är fortfarande lång och tunn, men fettlagret under huden börjar bli tjockare. Fostrets rörelser är livliga."

Tänk att 30 veckor nu har gått. Jag ställde mig på vågen imorse och väger nu 71 kg. Har alltså gått upp ca 12 kg från början och fram tills nu. Det verkar som att min vikt har stannat av lite... Går inte lika fort upp i vikt längre. Skumt med tanke på hur mycket sötsaker och annat tjafs jag stoppar i mig! "Hormonsträngen" på magen är tydlig nu. Ännu inga bristningar på magen dock och jag hoppas att man slipper detta. Bristningar på brösten är ett faktum men förhoppningsvis försvinner det senare... Och så kommer vi till vätskan i vaderna och fötterna. Helt klart så samlar jag på mig vätska nu och kanske vore det lägligt att inhandla stödstrumpor. Man känner av tyngden och rör sig som en anka; foglossningen besvärar mig dagligen. Blygdbenet eller symfysen som man så fint kallar det gör ont, likaså svanskotan och bäckenet där. Jag flåsar när jag går, sitter och står. Min dåliga kondition är liksom den fruktansvärt dålig och det märks av nu. Jag blir andfådd i både rörelser och vila. Man tycker det är sjukt, men så kollar man i mammapraktikan där man ser hur lungorna trycks ihop för varje vecka. Då fattar man att man inte e så konstig...

Senaste veckan har humörsvängningarna fortsatt. Ena dagen kan jag vara hur glad och sprallig som helst för att nästa dag vara sur, grinig och fruktansvärt lättirriterad. Som tur är har jag en man som är otroligt förstående som stöttar mig jämt! Tack älskling, älskar dig! Bebbens rörelser känner jag av varje dag men hon är ju lugn. Jag känner fortfarande av sparkarna mest på mornarna och kvällarna. På dagarna är det ganska lugnt. De senaste två veckorna har hon fått hicka ibland som känns som rytmiska rörelser som kommer med jämna mellanrum. När hon får hicka verkar hon bli otroligt rädd eftersom man då känner av kullerbyttorna och andra akrobatiska konster hon gör! :)

Helgen har varit himlans mysig. Fredagen spenderades hos föräldrarna med god middag som vanligt och IDOL :) Det har blivit lite av en tradition att varje fredag kolla på detta med föräldrarna och syster. :) Gårdagen var vi i Uppsala och firade Lars morfar som fyllde 90 år, det var trevligt men tråkigt nog blev det inte så mycket snack med herren eftersom han satt så långt bort. Efteråt åkte vi förbi en barnbutik i Uppsala och köpte en spjälsäng och en skötväska. Fina saker blev det!

Älsklingen fortsätter renovera, men om några veckor är sovrummen helt färdiga och då blir det att inreda bebberummet. Ska bli så mysigt och roligt... Idag har jag, föräldrarna, syster och farmor varit i nyinvigda Sollentuna C. Ett otroligt fint köpcentrum med massor av bra butiker!!! Köpte ett par leopardmönstrade byxor till skruttan och Bamsestrumpor som ni kan se på bilderna nedan. Söta grejer va! Har köpt så mycket kläder nu, snart dags att börja tvätta de, stryka och vika in i hennes garderob. Ser fram emot det, men väntar på att renoveringen skall bli klar... När man är ute på stan kan man inte låta bli att kolla på bebbekläder, o som ni förstår är det ju totalt omöjligt att låta bli att köpa när det finns så mycket sött.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0