2:a barnmorskebesöket

I torsdags var vi på vårt andra barnmorskebesök. Det var helt underbart. Vi fick lyssna på hjärtljuden, barnmorskan tog mitt blodtryck och jag fick veta mina blodprovssvar från proverna som togs sist. Min barnmorska är helt fantastisk. Hon heter Gunilla och har jobbat i flera tiotal år på förlossningen och arbetar nu på mödravårdscentral. Hon är verkligen kompetent och trevlig!

Barnets HF: 148 slag/min
Helt normal hjärtfrekvens, barnmorskan tyckte det lät som en flicka :) Det var helt fantastiskt att höra hennes hjärtljud. Allting blev så mycket mer verkligt!!!

Mitt bltr: 110/60 mmHg
Mitt blodtryck börjar stiga nu (skönt!), i början på graviditeten hade jag väldigt lågt = 90-100/50. Inget som var kännbart, jag blev inte påverkad av det mer än att jag var väldigt trött

Blodvärdet från senaste tillfället i juni: 125 g/l
Normalt blodvärde. Min barnmorska menar att jag inte behöver ta extra järntillskott eftersom jag har så bra blodvärde. Har blivit väldigt förstoppad av både vanliga vitaminer och järntabletter. Enligt barnmorskan är det viktigare att magen fungerar än att jag stoppar i mig vitaminer.

Min blodgrupp: A, Rh Neg
Rh Neg är nog relativt ovanligt. Det innebär att man tre gånger under graviditeten kommer att kontrollera blodgruppen på mig (vecka 8-12, vecka 25 och vecka 32) så att man ser att jag inte bildar antikroppar mot fostrets blod. Märker man att det finns antikroppar i blodet för man ett fostervattenprov för att se om fostret attackerats av mitt immunförsvar. Är så fallet kan inget göras för att häva immuniseringen. Är fostret livsdugligt utanför livmodern mår det bäst av att födas fram, annars görs en blodtransfusion direkt i navelsträngen under ultraljudsövervakning. Det är dock väldigt ovanligt att det uppstår komplikationer. När barnet är fött kontrolleras bebbens blodgrup. Om hon är Rh-positiv och jag Rh-negativ ger man mig ett så kallat immunglobulin som ska skydda mig från att bilda antikroppar. Detta immunglobulin brukar ges inom 36-72 timmar efter förlossningen. På så sätt skyddar man sig mot komplikationer vid en nästa graviditet.


Kommentarer
Postat av: Sara

Härligt med uppdatering.



Du måste blogga mer, jag vill veta mer.. hihi



Kram

2009-09-20 @ 18:05:42
URL: http://ullna.blogg.se/
Postat av: Andrea.

Hej! jag är också inne här och läser, det var ett tag sedan du skrev, och man är ju nyfiken. :).

2009-09-20 @ 18:32:10
URL: http://jagochensamheten.blogg.se/
Postat av: Sara

Våra bebisar hade samma antal slag i minuten :)

2009-10-01 @ 20:19:20
URL: http://ullna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0