Vecka 22 + 1

Det har gått 22 veckor! Inne i 23:e veckan nu. Varje dag kl 16 börjar lillpyret sparka, så har det varit de tre-fyra senaste dagarna. Så mysigt!!!! :) Men man blir lite rädd när det sparkar till så där! Ibland kan det vara rätt hårt... Och hon verkar röra sig mycket. Ena stunden känner man foten under vä revben och nästa sekund på hö sida långt ned. Graviditeten blir verkligen mer verklig nu när man känner henne röra sig så ofta :) Det är ofta som så att hon börjar sparka när jag lägger eller sätter mig från att ha varit uppe hela dagen.

I vecka 22 är kroppslängden omkring 22 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 510g. Skelettet syns på röntgen. Navelsträngen fäster fortfarande långt ner på buken. Fett inlagras under huden.  Hudens talgkörtlar fortsätter att producera fett som tillsammans med avstötta celler och hår blir vernix caseosa (fosterfett) som täcker huden (illustreras inte i bilderna). Fosterfett är viktigt för hudens fortsatta utveckling, annars skulle fostervattnet påverka huden.

Men hur känner jag mig? Just nu ruggigt förkyld. Annars extremt superglad!!! Tänker på lilla flickan i magen och blir glad varje gång jag känner en liten spark... Det kommer mjölk ur brösten och det är tydligen inte ovanligt nu.

Folk frågar om jag kan lägga upp bilder på magen och det kommer så småningom. Just nu känner jag mig inte så frisk bara... Men så fort jag känner mig bättre ska jag lägga upp bilder. Lovar :)

Jag hoppas verkligen denna jobbiga förkylning släpper snart. Det känns så tråkigt att ha träffat en så inkompetent läkare idag :( Det känns som han inte visste vilket  AB han skulle ge mig och det enklaste för honom var därför att säga "det här läker nog ut av sig själv om några dagar, ge det bara tid..." Fasen alltså, kvällarna är hemska. Näsan är helt igentäppt och jag har ont i halsen. :( VILL BLI FRISK NU!

Kommentarer
Postat av: Andrea.

hoppas du blir frisk snart! Och vad mysigt med sparkar! :D. Kram!!

2009-09-26 @ 06:02:24
URL: http://jagochensamheten.blogg.se/
Postat av: Sara

Åh jag vill också att det ska börja sparka nu...

2009-09-26 @ 09:14:22
URL: http://ullna.blogg.se/
Postat av: Izzie

hAHAHA! Gud vad kul med sparkarna ! :)



ahh!!! :D Det är kul att du ska lägga ut bilder när du blir frisk, stor efterlängtan! ;)

puss puss hälsa lars och bebben med ! :D

2009-09-26 @ 17:29:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0