Vecka 36 + 2

"Nu är det inte så långt kvar och föräldraledigheten har börjat för de flesta.

Om barnet skulle födas nu räknas det som fullgånget. Barnet är moget och väl förberett för livet utanför livmodern. De flesta barn ligger med huvudet i bäckenet, 4 procent ligger med stjärten före. Huvudet - eller stjärten - tränger ner i bäckenet och fixerar sig. Tidpunkten varierar dock mycket, hos en förstföderska kan huvudet redan vara fixerat sedan flera veckor och hos en omföderska är det inte helt ovanligt att det sker först i samband med att förlossningen startar. Nattsömnen är inte så god som tidigare. Antingen måste du gå upp och kissa eller så sparkar ditt barn så att du inte kan sova.Det är vanligt med ryggbesvär särskilt under senare delen av graviditeten, då kan det vara skönt att vila ryggen genom att ligga ner en stund. Bäst är att ligga på sidan med ena eller både benen böjda och en kudde mellan benen som stöd.

I vecka 37 är medelkroppslängden 49 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3000 gr. Huvudets omkrets är 34 cm. Från och med den här veckan är inte ditt barn för tidigt född. De mesta av lanugohåret är borta. Lungorna har mognat. Barnet sväljer fostervatten och kissar, vilket är en viktig del i balansen av mängden fostervatten. Vid födelsen har ditt barn 300 ben i kroppen medan vuxna har 206, flera är ganska mjuka till en början. Vissa av benen växer samman i barndomen."

Åh herre jösses vad tiden går undan... Nu är det bara 25 dagar kvar, nedräkningen har börjat. Jag räknar dagar och timmar... Senaste dagarna har varit väldigt jobbiga på så vis att lillan trycker upp sitt huvud mot mitt högra revben. Precis! Och det kan jag säga gör ont! Man kan inte andas när det trycker så mot lungan och benet... Antingen har hon ett blåmärke på huvudet när hon kommer ut så som hon har legat eller så har jag ett brutet revben. Haha. Vår skrutta har en favvo-ställning och det är min högra sida. På dagarna kan man se hur hela magen bara rör sig fram och tillbaka och så känner man hur tomt det är på vänstra sidan och hur hårt det är på höger... Det verkar som att hon fortfarande ligger i säte eftersom jag känner sparkarna långt ned. Det verkade som barnmorskan vid det senaste besöket tyckte att jag var superlarvig som inte vågar det här med vändningsförsök, men det är faktiskt inte ett lätt beslut. Har hört så mycket negativt om vändningsförsök. Jag tycker inte att man ska hålla på att bråka med henne och försöka ändra hennes läge. Om hon nu vill ligga med stjärten före, låt henne göra det... Det finns nog en anledning till allt.

Mina fötter är svullna som en elefants och älsklingen har börjat kalla mig för sin bumbibjörn. Haha! Jag har ont när jag rör mig och häromnatten när jag skulle gå och kissa tappade jag balansen. Mina fötter gör ont och det är svårt att gå... Har nu köpt mig ett par rejäla stödstrumpor som ger rejäl kompression. Har dessutom huvudvärk dagligen... Det är jobbigt. Känner mig tung och vill nu att hon bara ska komma. Vi läntar efter lilla prinsessan.

OJ!!!!!!!!!!!!! Nu ringde Lars, han har krockat...... Orolig.... måste sluta skriva.................


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0